Tisk

Cvičení senzomotorická

Kryštof Tichý Stav: Odevzdáno

Senzomotorika

Senzomotoriku můžeme shrnout jako souhru smyslových orgánů, jejich vjemů a tělesného pohybu. Senzomotorika se tedy pro zjednodušení dá rozdělit na senzorickou složku a motorickou složku. Jsou to činnosti a jevy, na nichž se smyslové a motorické schopnosti bezprostředně a nerozdělitelně podílejí. Senzorická složka nám dodává potřebné informace a podněty získané vnímáním okolí kolem nás pomocí různých receptorů, které “předává“ složce motorické. Ta zajišťuje samotné provedení v ideálním případě správného a koordinovaného pohybu na základě těchto informací.

Jednotlivé signály získáme ze smyslových vjemů. Především z oblasti očí, rovnovážného ústrojí v uchu, z proprioceptorů svalů, šlach a kloubů (ty vnímají polohu a pohyb jednotlivých částí těla), kůže a jiných. Všechny tyto informace jsou zpětně vyhodnocování v centrálním nervovém systému. Po vyhodnocení jsou vydány příkazy, jak správně adekvátně zareagovat na daný podnět svalům. 

Senzomotoriku najdeme u funkcí, kde toto propojení probíhá autonomně – bez účasti vědomí. Nejčastěji například u reflexních a naučených pohybů. Hlavním konkrétním příkladem u člověka je chůze, stoj a udržování rovnováhy v dané poloze. Pokud se vyskytuje špatné držení těla, dochází k nerovnovážnému zapojování svalů a tím pádem k jejich přetěžování. Člověk si tak trvale a nevědomky namáhá svaly, což vede k různým bolestem zad, šíjí a podobně. Tyto poruchy se dají léčit poměrně jednoduchou a ne příliš náročnou pohybovou terapií.

Senzomotorická stimulace (SMS)

Senzomotorická stimulace je velmi účinná léčebná metoda používaná zejména ve fyzioterapii, ale i v tréninku fitness a sportu. Je založena na neurofyziologickém podkladě. Díky proměnlivosti funkcí a schopností CNS se při nejrůznějších poruchách zachová alespoň funkční rezerva daného pohybu. Proto je při poruše jednoho pohybového vzorce lze tento vzorec senzoricky stimulovat a tím jeho poruchu léčit a funkci obnovovat.

Cílem SMS je tedy znovuobnovení pohybových stereotypů a předtím naučených vzorců, které mozek přestal automaticky používat. Cvičí se tedy přímo mozek a smyslové vnímání z jednotlivých částí těla. K tomu, aby došlo k co nejefektivnějšímu zautomatizování pohybu je potřeba zvolit vhodnou sadu cviků, dostatečně cviky opakovat a snažit se je vhodně obměňovat.

  • Senzomotorika také používá postupné zvyšování náročnosti cviků a záměrně odpoutává pozornost od prováděného pohybu. Fyzioterapeut musí vždy vybrat cvičební pomůcku, která je k danému cviku vhodná a sestavovat cvičební program tak, aby bylo přihlédnuto k možnostem a schopnostem i nemocného pacienta.

Stupně pohybového učení:

  • 1. stupeň - charakteristické zvládnutí nového pohybu a spojení mozku s pohybovou jednotkou, na úrovni mozkové kůry. Řízení jakékoliv činnosti na úrovni mozkové kůry je náročné až únavné – člověk musí na pohyb myslet, soustředit se a pohyb se učit.
  • 2. stupeň - řízen na úrovni podkorových center mozku. To pro člověka představuje rychlejší a méně únavnější řízení. Dochází k určité automatizaci až fixaci naučeného pohybového projevu.
    • Dobrým příkladem jsou sporty, například basketbal. 1. stupeň by byl naučení se driblovat s míčem a ovládat ho u těla. 2. stupeň už je spíše soustředění na hru jako takovou, pohyb po poli, nahrávání ostatním hráčům atd. V této fázi už práce s míčem a driblování provádíme automaticky a nemusíme se na to tolik soustředit.

Pro trénink v rámci senzomotorické stimulace se využívají různé balanční pomůcky:

  • kulové a válcové úseče
  • balanční sandály
  • minitrampolíny
  • nafukovací míče
  • čočky plněné vzduchem nebo vodou
  • BOSU
  • balancestepy

 

INDIKACE:

koleno a kotník, nedostatečná fixace pánevního svalstva u chronických vertebrogenních algických syndromů, vadné držení těla, idiopatická skolióza, mozečkové a vestibulární poruchy, poruchy hlubokého čití, prevence v rámci zdravotní tělesné výchovy

KONTRAINDIKACE:

kontraindikace při senzomotorické stimulaci v zásadě nejsou, ale technika není vhodná: akutních bolestivých a zánětlivých stavech, úplné ztrátě povrchového i hlubokého čití a při onemocnění CNS s projevy zvýšení spasticity (zvýšené napětí svalových vláken s častějšími či méně častými svalovými záškuby)

 

 

Zdroje

  • Senzomotorická stimulace [online]. 28.12.2016 [cit. 2016-12-28]. Dostupné z:  http://www.hc-vsetin.cz/ftk/semi/baka_danka.htm
  • Senzomotorika [online]. 28.12.2016 [cit. 2016-12-28]. Dostupné z:  https://is.muni.cz/el/1451/jaro2016/bp1806/Senzomotoricka_stimulace_Impact.pdf
  • SNS a stabilizace pohybového systému [online]. 28.12.2016 [cit. 2016-12-28]. Dostupné z:  http://www.terapea.cz/senzomotoricka-stimulace-a-stabilizace-pohyboveho-systemu.php