Tisk

Fyzioterapie funkce dle Clary Lewitové

Kristina Turnerová Stav: Zkontrolováno

Bc. Clara Maria Helena Lewitová, provd. Hermachová
významná česká fyzioterapeutka

    • pochází z lékařské rodiny, dcera prof. MUDr. Karla Lewita, mj. spoluzakladatele metodiky ve fyzioterapii tzv. „Pražské školy“ rehabilitace a vnučka 
      MUDr. Egona Lewita
    • inspirována lékařskou praxí svého otce a ostatních členů Pražské školy - prof. Vladimírem Jandou, doc. Františkem Vélem a prof. Janem Jiroutem
    • zakladatelka způsobu myšlení a práce Fyzioterapie Funkce, časem se pro něj vžilo označení přístup Clary Lewitové
    • nedávné době se rozhodla věnovat také lidem s Marfanovým syndromem (hypermobilita vaziva celého těla)
    • žije a pracuje v Rakousku, pravidelně však dojíždí do České republiky, kde předává své zkušenosti a postupy prostřednictvím odborných kurzů, seminářů, supervizí a klinických konzultací.

      Principy fyzioterapie funkce

    Fyzioterapeut vychází z vnímání a pozorování lidského těla a jeho funkcí. Sleduje, která část těla je v malém, velkém či optimálním napětí a jak si stojí vůči ostatním částem těla. Terapie využívá jemnou techniku dotyků, kterými napětí optimalizujeStabilizuje klouby, pracuje s chodidly vnímáním dotyků. Učí pacienta, jak vnímat své tělo a jak s ním zacházet, aby dlouhodobě minimalizoval nebo úplně vyléčil své těžkosti. Terapii vnímá jako dialog pacienta s terapeutem. Má na paměti, že terapeut i pacient jsou v neustálém procesu učení. Každá situace potom dává možnost najít pro pacienta další cestu, jak pracovat se svým tělemMetoda je založená na vnímání přísné individuality pacienta a využívá jeho nejideálnějších možností.

                Koncept fyzioterapie funkce

    Koncept popisuje možnosti přístupu k diagnostice a terapii. Říká, že ze struktury těla je možné odečítat funkční vztahy a na základě toho hledat cesty k jejich optimalizaci. Vnímá a naučí se měnit napětí a reaktibilitu tkání. Pacienta vnímá  jako celek.

                Tematické části konceptu:

                    I. Forma ­- Funkce –­ Facilitace 
    II. Pohyb a stabilita
    III. Funkční tape
    IV. O dýchání

    Vyškolila učitele, kteří mohou její přístup k léčení pacientů dále předávat. Jsou jimi Mgr. Jitka Holubcová, Mgr. Jan Maryška, Mgr. Marek Král.