Tisk

Feldenkreisova metoda

Hana Obermannová Stav: Zkontrolováno

FELDENKRAISOVA METODA

Feldenkraisova metoda somatického vzdělávání (FM) je uznávaný celostní přístup, který využívá pohyb jako prostředek v procesu učení. Díky schopnosti lidského mozku se celý život přetvářet (tzv. plasticita mozku) můžeme v jakémkoli věku využívat proces organického učení nejen ke zlepšování kvality pohybového spektra a odstranění řady obtíží a neduhů, ale i k rozvíjení svého celkového potenciálu. Změny na úrovni pohybu se promítají do všech aspektů života včetně vnímání, prožívání a myšlení. Feldenkraisova metoda napomáhá změnit celkovou kvalitu života a vystoupit z navyklých vzorců a omezujících stereotypů nejen v pohybu. 

  MOSHÉ FELDENKRAIS DSc.

      -        Fyzik, vědec a učitel juda

      -        Metoda vznikla syntézou Feldenkraisových rozsáhlých znalostí, zkušeností z bojových umění a experimentálního zkoumání pohybových procesů

      -        vycházel z poznatků fyziky, biomechaniky, fyziologie, neurověd, biologie, anatomie, teorií učení, psychologie i z pozorování dětského vývoje


CO MŮŽE FELDENKREISOVA METODA PŘINÉST

-        zlepšení životního pocitu i celkové kvality života

-        pocit lehkosti a uvolnění

-        zlepšení vzpřímeného postoje a dýchání

-        snížení bolesti a pohybových omezení

-        zlepšení flexibility, koordinace a rovnováhy

-        zvýšení vitality a efektivnější nakládání s energií

-        lehkost a eleganci pohybu

-        kvalitnější kinestetické vědomí

-        prevenci proti opotřebení pohybového systému

-        zlepšení sportovních výkonů

-        rozvoj uměleckých dovedností

-        zlepšení mentálních schopností a soustředění

-        porozumění psychosomatickým souvislostem

-        nové strategie pro zvládání stresu

-        porozumění tomu, jak probíhá proces učení a jak se mohu efektivně učit v různých oblastech života

PODOBY FELDENKRAISOVY METODY 

-        individuálních lekce (Functional Integration)

-        skupinová lekce (Awareness Through Movement)

  •        různé vyjádření stejného procesu
  •        v obou podobách lektor vytváří bezpečné prostředí, ve kterém může klient optimálně aktivovat svůj potenciál k učení a                     zkvalitňovat své vědomí sebe sama
  •       slovem nebo dotykem klientovi zprostředkovává informace o tom, jak se pohybuje a navrhuje nové možnosti

AWARENESS THROUGH MOVEMENT (ATM) - POHYBEM K SEBEUVĚDOMĚNÍ 

LEKCE VE SKUPINĚ

-        lektor klienty slovně sekvencemi pomalých, nenáročných a jemných pohybů a směřuje jejich pozornost k různým aspektům pohybu

-        lekce zahrnují také vnímání, cítění, myšlení a představování

-        pohyby jsou v průběhu lekce variovány neobvyklým způsobem a prozkoumávány v různých souvislostech a situacích

-        důraz není kladen na výkon, ale na prožitek pohybu a rozvíjení kinestetického vědomí

-        zdánlivě nenápadné pohyby přinášejí výrazné změny ve vnímání a vědomí sebe sama i okolí a v kvalitě pohybu

-        obvykle lidé po lekcích zažívají pocity lehkosti, větší vzpřímenosti a pohyblivosti

-        lekce probíhají většinou v leže na podložkách



FUNCTIONAL INTEGRATION (FI) - FUNKČNÍ INTEGRACE

INDIVIDUÁLNÍ LEKCE

-        klient leží obvykle na speciálním lehátku

-        lektor prostřednictvím jemných, specifických dotyků a pohybů zjišťuje informace o jeho neurosvalových vzorcích a učí ho nové, funkční možnosti

-        lektor lekci Funkční integrace utváří vždy na míru přáním a aktuálním možnostem klienta

-        trvá obvykle 50 minut



Vypracovala: Hana Obermannová