Feldenkraisova metoda somatického vzdělávání (FM) je uznávaný celostní přístup, který využívá pohyb jako prostředek v procesu učení. Díky schopnosti lidského mozku se celý život přetvářet (tzv. plasticita mozku) můžeme v jakémkoli věku využívat proces organického učení nejen ke zlepšování kvality pohybového spektra a odstranění řady obtíží a neduhů, ale i k rozvíjení svého celkového potenciálu. Změny na úrovni pohybu se promítají do všech aspektů života včetně vnímání, prožívání a myšlení. Feldenkraisova metoda napomáhá změnit celkovou kvalitu života a vystoupit z navyklých vzorců a omezujících stereotypů nejen v pohybu.
- Fyzik, vědec a učitel juda
- Metoda vznikla syntézou Feldenkraisových rozsáhlých znalostí, zkušeností z bojových umění a experimentálního zkoumání pohybových procesů
- vycházel z poznatků fyziky, biomechaniky, fyziologie, neurověd, biologie, anatomie, teorií učení, psychologie i z pozorování dětského vývoje
- zlepšení životního pocitu i celkové kvality života
- pocit lehkosti a uvolnění
- zlepšení vzpřímeného postoje a dýchání
- snížení bolesti a pohybových omezení
- zlepšení flexibility, koordinace a rovnováhy
- zvýšení vitality a efektivnější nakládání s energií
- lehkost a eleganci pohybu
- kvalitnější kinestetické vědomí
- prevenci proti opotřebení pohybového systému
- zlepšení sportovních výkonů
- rozvoj uměleckých dovedností
- zlepšení mentálních schopností a soustředění
- porozumění psychosomatickým souvislostem
- nové strategie pro zvládání stresu
- porozumění tomu, jak probíhá proces učení a jak se mohu efektivně učit v různých oblastech života
- individuálních lekce (Functional Integration)
- skupinová lekce (Awareness Through Movement)
- lektor klienty slovně sekvencemi pomalých, nenáročných a jemných pohybů a směřuje jejich pozornost k různým aspektům pohybu
- lekce zahrnují také vnímání, cítění, myšlení a představování
- pohyby jsou v průběhu lekce variovány neobvyklým způsobem a prozkoumávány v různých souvislostech a situacích
- důraz není kladen na výkon, ale na prožitek pohybu a rozvíjení kinestetického vědomí
- zdánlivě nenápadné pohyby přinášejí výrazné změny ve vnímání a vědomí sebe sama i okolí a v kvalitě pohybu
- obvykle lidé po lekcích zažívají pocity lehkosti, větší vzpřímenosti a pohyblivosti
- lekce probíhají většinou v leže na podložkách
FUNCTIONAL INTEGRATION (FI) - FUNKČNÍ INTEGRACE
- klient leží obvykle na speciálním lehátku
- lektor prostřednictvím jemných, specifických dotyků a pohybů zjišťuje informace o jeho neurosvalových vzorcích a učí ho nové, funkční možnosti
- lektor lekci Funkční integrace utváří vždy na míru přáním a aktuálním možnostem klienta
- trvá obvykle 50 minut
Vypracovala: Hana Obermannová