Vývojová kineziologie se zabývá vývojem motoriky od porodu až do dospívání. Zaměřuje se především na období prvních 12 až 18 měsíců po narození. Je významným přínosem pro studium pohybu a terapii hybných poruch. Vývoj motoriky samozřejmě probíhá již během intrauterinního života a také pokračuje i po 18 měsíci po celé dětství a v určitém smyslu po celý život. Prvních 18 měsíců po narození je však podle současných poznatků nejdůležitějších, protože v tomto období probíhají zásadní změny významné pro další vývoj. Vrozené geneticky dané pohybové programy zajišťují základní tělesné potřeby. Podle Vojtovy představy se dítě rodí i s geneticky složitějšími pohybovými programy, které během vývoje postupně zapojuje do své motoriky. Kolář uvádí, že vhodnou aferentní stimulací lze u dítěte navodit takovou posturální situaci, kdy předvede pohyb, kterého by jinak bylo schopno až na dalším vývojovém stupni během svého pozdějšího vývoje. Zásadní význam má ale vrozený zájem o okolí, zvědavost, touha po orientaci a navázání kontaktu a komunikaci. To vše je podkladem pro vrozenou snahu o vertikalizaci, patrnou u každého zdravého dítěte. Normální či patologický vývoj je dán vnitřními a zevními podmínkami. Vnitřní podmínky zahrnují genetické vlohy (tedy i případné vrozené pohybové programy) a vlastnosti získané během předchozí ontogeneze. K zevním podmínkám patří k uspokojování základních životních nároků (výživa, teplo, světlo) a dostatek zevních podnětů stimulujících a uspokojujících zájem dítěte o okolí i vlastní tělo. Nutnými podmínkami normálního vývoje jsou: normální genetická výbava, normální zevní podmínky a normální dosavadní vývoj jedince.
Poloha na břiše
Novorozenec
· Uložení na xiphoideu, zatížen na straně záhlavní, točí hlavu, žádná opěrná plocha
· asymetrický, konvexní strana ke straně čelistní
· převaha flexe, hlava je níž než pánev, vzájemné postavení stehen vůči sobě (90°)
4 týdny
· povolí flekční držení (pánev k podložce, lokty k podložce)
· 50% dětí optický kontakt
· žádná opěrná plocha, jen úložná, zatížen na straně záhlavní
6 týdnů
· 75% dětí optický kontakt
· zvedá hlavu nad podložku (asymetricky), zatížena distální část předloktí, žádná opěrná plocha, jen úložná, zatížení jde do oblasti horního kvadrantu břicha
8 týdnů
· kontakt 100%, hlavu zvedá od podložky a při kontaktu ze střední roviny udrží v rovině frontální ve středním postavení (neuklání hlavu), při točení hlavy úklony trupu
· zatížení v oblasti pupku a střední část předloktí, prsty do pěstiček (kontakt, dívá se do očí, úsměv)
3 měsíce
· první opěrná báze, opora o symfýzu a mediální epikondyly humeru obou horních končetin, hlava vně opěrné báze, rotuje hlavu bez souhybu trupu, otvírá pěstičky, dolní končetiny volně v extenzi na podložce (není plná extenze v kolenou), první segmentální pohyb
· pohyb očí v rozsahu 30°, hlava rotuje v rozsahu 30° ke každé straně
4,5 měsíce
· zkřížený vzor, opora o jeden loket (mediální epikondyl humeru, na té samé straně kyčelní kloub, kontralaterálně nakročená dolní končetina do 90° - opora o med. Kondyl femuru), volná HK sahá po hračce, vně opěrné báze je hlava a také jedna horní končetina, ulnární úchop
· uchopí hračku nacházející se v kvadrantu každé ruky (nabízenou ze středu neuchopí), rotace postupuje na thorakolumbální úsek, segmentální pohyb předloktí (supinace, pronace), manipulace s hračkou ve střední rovině oběma rukama
5 měsíců
· zatížení se stěhuje ze symfýzy dále na stehna, vzpřimuje na extendované horní končetiny, ruce opřeny o proximální část dlaně až zápěstí, (prsty lehce ve flexi, lehká VR ramen), hlava vně opěrné báze (obdélník)
· při kontaktu s hračkou ve střední linii, střídá vzor opory o zápěstí se vzorem plavání (horní i dolní končetiny nad podložku, houpe se na pupku, hlavu zvedá)
6 měsíců
· opora o rozvinuté dlaně (není flexe prstů, bez vnitřní rotace ramen), zatížena stehna, hlava vně opěrné báze, opěrná báze tvar obdélní
· kuradiální úchop (v radiální dukci, otvírá ruku od palce)
· hrudní dýchání
Poloha na zádech
Novorozenec
· asymetrický, zatížen na straně čelistní, pozitivní abdukční úhel kyčlí, nekontaktuje, konvexní oblouk na straně obličeje, holokinetický pohyb, tzv. primitivní kopání
4 týdny
· 50% kontaktuje, stále více zatížen na straně čelistní, záhlavní rameno i pánev výrazně od podložky
6 týdnů
· motorické vyjádření kontaktu - vzor šermíř. Rozlišit od asymetrických tonických šíjových reflexů. Změna držení pánve ve směru dorzální flexe, povolená pěstička
8 týdnů
· zdravé dítě je již schopno živou mimikou vyjádřit aktuální postoj ke své matce nebo chůvě, vzor fyziologické dystonie (v poloze na břiše přenese těžiště směrem kaudálním, rozlišit od dystonické ataky - v poloze na břiše není schopno opory o lokty a tím přenesení těžiště kaudálně)
· spojení horních končetin - vzor kontaktu prstů horních končetin, zatížení trupu kraniálně směr lopatky, ve vztahu ke stranám stejnoměrně, změna držení pánve ve směru dorzální flexe, dolní končetiny opírá patami o podložku), při kontaktu prstů sledovat abdukční úhel horních končetin
3 měsíce
· opora o kontrahovaný m. trapéz, zatížení mezi lopatkami, horní končetiny spojuje, chytá i dlaně, zajištění těla ve všech třech rovinách, dolní končetiny nad podložkou v devadesátistupňové flexi (horní hlezenní je kloub v nulovém postavení ve vztahu k dorzální a plantární flexi, dolní hlazení kloub je ve středním postavení ve vztahu k supinaci a pronaci), pánev ve středním postavení, rozvinutí páteře (napřímení)
· segmentální pohyb - oči a hlava 30° na každou stranu
4,5 měsíce
· zkřížený pohyb - úchop jednou horní končetinou do kvadrantu druhé horní končetiny, začátek otočení
· manipulace hračkou pod kontrolou očí, segmentální pohyb předloktí
· kontakt palců na dolních končetinách (4 měsíce), kontakt vnitřních hran chodidel (4,5 měsíce)
· sahá si po těle - v úrovni kyčlí
5 měsíců
· pokračuje v otočení do polohy na břicho osou pánve - dokročení dolní končetiny na podložku, otočení vede hlava a svrchní horní končetina - směr ventrální
· kontakt dolních končetin - celá chodidla chytá si po těle - na kolena
6 měsíců
· dokončení otočení do polohy na břicho (do polohy na lokty), na obě strany
· kontakt horní končetiny + dolní končetiny - chytá prsty dolních končetin, do úst (za 6 měsíců)
· dýchání hrudníkem, orofaciální oblast vyzrává, předpoklad žvýkaní a následně i řeč
Vertikalizace - 3. trimenon (spojení vývoje z polohy na zádech a z polohy na břiše)
7 měsíců
· v poloze na zádech prsty dolních končetin do pusy
· v poloze na břiše homologní zaujetí polohy na čtyřech (přes streč m. iliopsoas bilatt)
7,5 měsíců
· plížení (tulenění) - lokomoční projev, zkřížený model, tah jednou horní končetinou, dolní končetiny se neúčastní
· šikmý sed - nejprve přes loket, pak na rozvinutou dlaň, vzpřímení trupu do vertikály v rovině frontální
· pinzetový úchop (objeví se v šikmém sedu při snaze uchopit něco vysoko), ruka rozvinuta na tři paprsky
8 měsíců
· diferencované zaujetí polohy na čtyřech
· volný sed (ze šikmého sedu odstrčením se nebo z polohy na čtyřech přes šikmý sed do volného sedu)
· začátek kvadrupedální chůze v horizontále (rozlišit nevyzrálé a vyzrálé), (rozlišit zkřížený model od střídavého, který je homologní)
· vertikalizace trupu u překážky (vzpřímení trupu v rovině sagitální), okamžitě nakročí
9 měsíců
· vertikalizace nakročením do vzpřímeného stoje, stoj s větším zatížením vnitřních hran
· kvadrupedální chůze ve vertikále ve frontální rovině (chůze stranou podle nábytku), zkřížený vzor (nejprve se drží okraje nábytku, postýlky, pak stačí opření dlaněmi o stěnu)
10-12 měsíců
· pohyb v prostoru libovolně dopředu i nahoru
· první krok do volného prostoru většinou mezi nábytkem
· první kroky dopředu (bez souhybu horních končetin)
· samostatný stoj, (v podstatě jde o zastavení se v chůzi, což je naprosto odlišná záležitost od náhodného stoje, jako "solný sloup", když je dítě postaveno na nohy, což vidíme u zdravého dítěte na konci 4. trimenonu)
Ontogenetický vývoj je dokončen samostatnou bipedální sociální lokomocí, to je schopností dítěte z vlastního popudu někam si dojít. Za samostatnou chůzi nepovažujeme první kroky dítěte, které dítě vykoná většinou pro radost rodičů. V ideálním motorickém vývoji dítěte se objeví samostatný stoj dříve, než první kroky dítěte. Volný sed, lezení po čtyřech a vertikalizace se objevuje následně po šikmém sedu a pořadí použití těchto vzorů závisí na motivaci dítěte.