Principy cvičení :
• Na straně parézy smíme dopomáhat pouze za kořenové klouby
• Postižená osoba by měla vstávat z lůžka vždy přes postiženou stranu
(cíl: zapojení mozku i postižené končetiny do zvedání)
• Snaha zapojil postiženou horní končetinu do běžných denních činností
-česání, umývání, pití, příprava jídla, čištění zubů
• Afatika(člověka neschopného mluvit) učíme znovu abecedu, správné vyslovování a dbáme na to, aby správně otevíral ústa
• Učíme jej poznávat věci a pojmenovávat je
(nejlépe podle obrázků)
-snaha pojmenovávat i věci běžných denních činností (kartáček, tužka, lžíce...)
• Necháváme pacienta po nás opakovat slova a věty
• Ptáme se na jednoduché otázky a chceme, aby nám pacient zkusil odpovědět
(např. co měl k jídlu)
• Snaha, aby si pacienti řekli o to, co chtějí a pouze na věci neukazovali
(když si o to neřekne, tak mu to nepodáme...)
!!!nesmíme pacientovi ustoupit!!! hrozí riziko, že nebude mít potřebu znovu začít mluvit
• Pacienty učíme znovu psát
(své jméno, opsat jednoduchou větu...)
Na co si dát pozor:
! Pacientům se nesmějeme !
-i když mají problémy s mluvou a občas jejich projev může být úsměvný
! Na pacienty se nezlobíme že něco nesvedou, nemůžou nebo nedokáží
! Pacienti si někdy vůbec neuvědomí, že jim okolí nerozumí a potom se na nás mohou zlobit či často sami na sebe
-Poté již nechtějí pokračovat v rehabilitaci a práce je s nimi tedy stížená
Zásady:
• Končetiny na postižené straně jsou lehce zranitelné, často bolestivé, někdy úplně bez citlivosti i svalové síly=> při terapii za ne nechytáme
• Trpělivě a srozumitelně vše opakujeme
• Začínáme vždy cvičit od kořenových kloubů
• Cviky vždy provádíme pomalu a plynule
• U postižených končetin cvičíme jen do stavu mírné bolesti-> bolesti
• !!! Nikdy necvičíme přes velkou bolest-> může dojít k poškození měkkých tkání, pacient se bolesti začne bránit a dalšího cvičení se začne bát
• Pokud pacientovi cvičení bude příjemné, začne spolupracovat, zapojovat se do cvičení a postupně bude docházet k obnově hybnosti
• Každý den opakujeme stejné cvičení, aby si je ošetřovaný snadněji zapamatoval a pohyby zautomatizoval
• Pacienti po mozkové příhodě by měli cvičit půl hodiny až hodinu denně
• I přes veškerou snahu mohou končetiny zůstat plegické - v tomto případě s cvičením nekončíme!!! A provádíme pasivní pohyby k udržení rozsahu pohybu dle možností postiženého
• U všech cviků postupujeme pomalu, dýcháme pravidelně a opakujeme minimálně 10x, větší důraz při cvičení přikládáme postižené části těla
PŘÍKLADY CVIKŮ
Pohupování na balónu
*Sed na balónu, nohy položené na zemi špičkami rovně dopředu, balón vybrán tak, aby byl v koleni pravý úhel, ruce opřené o stehna
->přenášíme váhu (pohupujeme se) -ze strany na stranu
-dopředu a dozadu
-nakonec celé kroužky
Sekání dříví
*Sed na balónu, nohy opřené o zem-špičky směřují rovně dopředu, sepneme ruce a budeme "sekat dříví" střídavě na obou nohou. Začneme u pravého ucha a diagonálně švihem provádíme pohyb, který zastavíme až o levé stehno. A poté na druhou stranu
Řezání dříví
*Dva sedí proti sobě na balónech, jednu ruku mají položenou na svém stehnu a druhou se chytí svého kolegy tak, že mají ruce do kříže (např: pravá ruka chytí levou ruku druhého pacienta)
->pacienti provádějí pohyb jakoby řezali dříví (pokrčit a natáhnout). Poté ruce vymění a pohyb provádějí i na druhou stranu
Ždímání ručníku
*Sed na balónu, nohy opřené o zem-špičky směřují rovně dopředu, necvičená ruka je volně položená na stehně stejné strany
-před pacienta se postaví fyzioterapeut, který má v ruce hrubý ručník(drží ho za jeden konec, aby ručník volně visel dolů), pacient ručník chytí a snaží se ho silou v celé délce vyždímat(projet) aniž by se pustil (ždímeme ho nemocnou rukou)
-pacient může cvičit i sám-stačí když si ručník přiváže například ke klice
"Dej to do kapsy"
*Leh na zádech, nohy uvolněné, pravá ruka vzpažená, druhá volně položená podél těla
->jakoby něco strkáme do protilehlé kapsy , poté na druhou strany
Předávání si míče
*Pacienti stojí v kruhu (když jich je více) či proti sobě (ve dvou) a snaží si předávat míč, snaží se při tom měnit směr a způsob předání-vrchem, spodem, před sebou,za sebou, po směru i proti...
-snaha co nejvíce zapojit postiženou část těla
+pacienti mohou zkusit s míčem driblovat