ADHD a aktivity
Úvod
Tento soupis různých aktivit pro děti s ADHD je určitou formou inspirace pro práci s nimi. Rozvíjí určité vlastnosti či kompetence (např. paměť, pozornost, vyrovnání se s nevýhrou). Tyto aktivity jsou ve formě her a jsou určeny i pro skupiny dětí, kde se vyskytuje například i pouze jen jedno dítě s tímto znevýhodněním a slouží především pro jeho začlenění do kolektivu. Dítě s ADHD má většinou problém s interakcí ve skupině. Může to být kvůli jeho agresivnímu nebo iracionálnímu chování. Vyčleňování z kolektivu má na dítě velmi špatný vliv a tomu se v rámci těchto her snažíme zabránit.
Hry
Hra 1 – Tichá pošta
Popis: Výchozí polohou pro hru je sed. Hra je určená pro týmy, kde děti utvoří řetěz tak, že k sobě sedí zády. Kromě dětí hraje i jeden dospělí, který stojí od ostatních zhruba 10 metrů. Děti ze všech týmu, které sedí nejblíže dospělému, k němu vyběhnou a vyslechnou si šeptem jedno slovo, které tichou poštou pošlou prvnímu v řadě. Slovo putuje až na konec řetězu a poslední vyběhne k zadávajícímu a slovo mu též pošeptá. Vyhrává ten tým, který byl nejrychlejší a řekl slovo správně.
Účinek: rozvoj pozornosti, soutěživosti
Chyby: Šeptaní je příliš hlasité, ostatní týmy ho mohou slyšet. Hráči nesmějí přeskočit žádného člena v týmovém řetězu.
Hra 2 – Tleskání jmen
Popis: Výchozí polohou pro tuto hru je sed. Děti sedí v kruhu a jedno z nich začne vytleskávat na nohy a pak na ruce nejdříve své jméno a poté jméno někoho dalšího ve skupině Ten, kdo je druhým tlesknutím jmenován, pokračuje ve stejné činnosti. Kdo se ve jmenování nebo v posloupnosti jmen splete, vypadává.
Účinek: rozvoj pozornosti a paměti
Chyby: Hra je pro děti příliš dlouhá. Dobré je také vymyslet variantu hry, kdy se děti, co vypadnou, mohou „vykoupit“ např. dřepy a pokračovat s ostatními.
Hra 3 – Plácaná
Popis: Výchozí polohou pro tuto hru je sed. Děti sedí v kruhu na zemi či u stolu a položí si na ně ruce tak, že svou pravou rukou překříží ruku souseda po pravici. Vznikne tak pravidelná síť rukou. Touto sítí prochází signál jedním směrem bouchnutím ruky o zem příp. o stůl (postupně tak, jak ruce leží za sebou). Když někdo bouchne dvakrát, mění se směr signálu. Ruka, která udělá chybu, vypadává ze hry.
Účinek: rozvoj pozornosti, ventilace napětí oddech
Chyby: Hra je pro děti příliš dlouhá.
Hra 4 – Odhad minuty
Popis: Výchozí poloha je v jakékoliv pozici. Úkolem skupiny či dítěte je co nejpřesněji odhadnout minutu, kterou stopuje dospělý. Je to velmi dobrá aktivita např. při čekání dítěte.
Účinek: rozvoj pozornosti, časového odhadu
Pomůcky: časomíra
Chyby: nedostatečná eliminace rušivých elementů
Hra 5 - Čísla
Postup: Jde o psychomotorické cvičení bez pomůcek. Výchozí polohou pro tuto hru je sed. Jeden z dvojice sedí na židli a druhý za ním stojí. Stojící píše prstem na záda sedícího postupně pět číslic. Sedící musí poznat, o jakou číslici se jedná. Postupně všechny číslice sčítá a na závěr řekne výsledek. Může dojít i k obměně písmeny a tudíž skládáním slov z nich.
Účinek: rozvoj pozornosti, spolupráce ve dvojici
Chyby: Při psaní písmen je stojící příliš rychlý.
Závěr
U her se snažíme co nejvíce zaujmout pozornost dítěte s ADHD. Rozložení herních aktivit je na odbornících (psycholog, asistent, učitel) nebo na rodičích, avšak zde jsou hry očíslovány od těch nejvíce fyzicky náročných po ty hry nejklidnější. Dítě se rychleji unaví a lépe vnímá klidnější aktivity.