ADHD je lehká mozková disfunkce, která bývá založena na dědičném podkladu a její vznik může být podpořen i nesprávnou životosprávou matky v době těhotenství.
Pří této poruše jsou narušeny ty části mozku, které souvisejí s plánováním, předvídáním, sebeovládáním a zaměřením a udržením pozornosti. Tyto děti se projevují jako "neposedné". Mluví, kdy se jim chce, nedokáží svou pozornost věnovat jedné záležitosti delší dobu, dělají řadu "nadbytečných pohybů".
Náš přístup k těmto dětem by měl být důsledný, ale také chápavý a měli bychom rozvíjet jejich sebevědomí (vyzdvihovat jejich silné stránky). Je nutné, aby zvolené aktivity byly především zajímavé. Měly by podporovat sebeovládání, zlepšení koordinace pohybu a dopomoci dětem začlenit se do kolektivu. Vhodné je také zaměření her na rozvoj kognitivních funkcí (pozornost, pamět), Do výběru her je vhodné začlenit také psychomotorické aktivity (sladění myšlení a tělesných pohybů) a i takové hry, které dítě připraví na soutěživé prostředí dnešní doby.
Aktivity:
- Celé cvičení je vhodné začít rozcvičkou (protáhnutím).
1. Hra: Rozběhání na zvuk bubínku - Dokud zní zvuk bubínku, tak děti běhají v kroužku po tělocvičně. Když bubínek utichne, děti se zastaví a stojí jako nehybné sochy, dokud se bubínek zase nerozezní. Místo nehybných soch mohou děti například udělat leh, turecký sed, nebo jakoukoliv jinou polohu.
2. Hra: Počítání 1-2-3
- Děti se rozdělí do dvojic, tak že děti ve dvojici stojí naproti sobé.
-Každá dvojice nahlas několikrát dokola počítá 1-2-3.
-Po chvilce zařadíme místo jedničky nějaký pohyb (např. dřep). Počítání poté vypadá: dřep-2-3 (s tím že děti neříkají ani slovo jedna a ani slovo dřep, pohyb jenom vykonají) Takto upravené počítání necháme děti opět chvilku opakovat.
- Poté zařadíme pohyb i místo dvojky (například tlesk). Počítání potom vypadá: dřep - tlesk -3. Tuto kombinaci děti zase chvilku opakují.
- Nakonec zařadíme pohyb i místo trojky (například výskok). Poslední počítání poté vypadá: dřep - tlesk - výskok.
Hru můžeme využít i jako soutěž, ve které jde o to, která dvojice vydrží nejdéle pořadí pohybů nepoplést..
3. Hra: Indická chůze - Děti si vezmou knižku (nebo jiný plochý předmět). Položí si ji na hlavu a nejprve si jen vyzkouší chůzi s knížkou na hlavě tak, aby si ji nemuseli přidržovat rukou. Když vidíme, že to děti zvládli. Může začít hra, která spočívá v tom, že děti s knížkou na hlavě chodí po tělocvičně a jakmile potkají kamaráda, hezky se s ním pozdraví, sundají knížku z hlavy a položí ji na hlavu kamaráda (dvojice, která se potká si knížky vymění) a pokračuje v chůzi. Toto dítě opakuje s každým spolužákem, se kterým se potká.
- Nakonec je vhodné zařadit relaxaci a děti opět trošku zklidnit.