Tisk

Cvičení: drobné pohybové hry (i příklady)

Kateřina Pletková Stav: Odevzdáno

DROBNÉ POHYBOVÉ HRY

 

Drobné pohybové hry patří k velice důležitým prostředkům nejen tělesné výchovy. Vybereme-li pohybové hry vhodně, dosáhneme rozvíjení pohybových schopností a dovedností, zlepšíme tak fyzickou i psychickou odolnost organismu a můžeme dokonce docílit i motivačního a výchovného významu.

Není člověk jako člověk a i proto byla podle směrnice MZ ČR č. 3/1981 a metodického pokynu MZ ČR z prosince 1990 „Úprava a výklad směrnice č. 3/1981 MZ ČR o péči a zdraví při provádění TV a sportu” populace rozřazena do 4 základních skupin:

  • jedinci zdraví, přiměřeně vyvinutí s vysokým stupněm trénovanosti, připraveni k plnému tělesnému zatížení
  • jedinci zdraví, méně trénovaní
  • jedinci zdravotně oslabení (trvalé nebo dočasné odchylky tělesného vývoje, tělesné stavby a zdravotního stavu) – mají určitá omezení
  • nemocní jedinci

Aby mohly pohybové hry nějakým způsobem pomoci vyrovnat určitý druh oslabení, musíme dbát na správný postoj v různých herních situacích a měli bychom se snažit o trvalou změnu. Pohybové hry lze zařadit do cvičebních jednotek u všech zdravotních oslabení. Měli bychom respektovat všechny druhy oslabení jedince a cvičení jeho potřebám přizpůsobit, hru bychom měli do cvičební jednotky zařadit s jasným cílem, čeho chceme dosáhnout.

Úvod cvičení pomocí drobných pohybových her by měl být rušný, v těchto hrách by měli být určitě zapojeni všichni hráči. K takovýmto hrám patří především různé druhy honiček a her spojených s rychlým během. Úvod pak může plynule navázat na hlavní část, kam je dobré zapojit hlavně zábavné a soutěživé hry (mrazík, baba, běh s kolíkem či jiným předmětem, pohybová soutěž mezi družstvy – skoky po obou nohách, po jedné a po druhé, chození jako rak, chození po čtyřech, trakaře, …) a závěr bychom měli věnovat hrám klidnějšího charakteru (házení míče – můžeme ozvláštnit např. balančními pomůckami, procházení různých překážkových drah – ozvláštnění: dvojice, jeden nekouká, druhý ho naviguje, …). A v úplném závěru je samozřejmě důležité správné protažení.

Kromě obecných tělovýchovných prostředků, kam patří právě pohybové aktivity (spolu se základní, rytmickou gymnastikou a prvky z různých sportů), patří ještě vyrovnávací cvičební prostředky, kam řadíme tyto druhy cvičení:

  • uvolňovací (uvolnit klouby a svalové kontraktury)
  • protahovací (obnovit fyziologickou délku svalů)
  • posilovací (zvýšit zdatnost oslabených svalů a svalových skupin) – dynamické/statické
  • dechová (statická/dynamická, druhy dechu)
  • relaxační (význam, polohy, podmínky, druhy)
  • vytrvalostní (význam, výběr, měření, Zottova tabulka)
  • rovnovážná (statická/dynamická/balancování předmětů)

Závěrem bych ráda řekla, že cílem pohybových aktivit je zábavným způsobem odstranit nebo zmírnit zdravotní oslabení, posílit organismus, a díky tomu vytvořit předpoklady pro všestranný harmonický vývoj zdravotně oslabeného jedince. Navíc mnohdy nemají jen zdravotní, ale i vzdělávací a výchovnou funkci a nebaví jen děti, ale i dospělé (někdy i vice než již zmiňované děti).

Ukázka pohybových her:

  • hra na babu s gymballem - https://www.youtube.com/watch?v=hTgyVF-bk0M
  • hra na mrazíka - https://www.youtube.com/watch?v=5Xyn4dYvBuA
  • pohybové hry s použitím novin a míčků: https://www.youtube.com/watch?v=vAtLEyR3Nsc

 

ZDROJE:

  • Vyrovnávací proces. ZDRAVOTNÍ TĚLESNÁ VÝCHOVA [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2012 [cit. 2017-01-25]. Dostupné z: https://is.muni.cz/do/fsps/e-learning/ztv/pages/01-vyrovnavaci-proces-text.html
  • Vyrovnávací proces. ZDRAVOTNÍ TĚLESNÁ VÝCHOVA [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2012 [cit. 2017-01-25]. Dostupné z: https://is.muni.cz/do/fsps/e-learning/ztv/pages/05-vyrovnavaci-cviceni-text.html
  • Drobné pohybové hry. E-MiS [online]. Uherské Hradiště: Martin Šimůnek, 2013 [cit. 2017-01-25]. Dostupné z: http://mis.e-mis.cz/index.php/Drobn%C3%A9_pohybov%C3%A9_hry
  • Hry pro uklidnění a závěr hodiny. Hry pro uklidnění a závěr hodiny [online]. Praha [cit. 2017-01-25]. Dostupné z: https://pf.ujep.cz/~blaha/dphklz01.htm