Drobné pohybové hry patří k velice důležitým prostředkům nejen tělesné výchovy. Vybereme-li pohybové hry vhodně, dosáhneme rozvíjení pohybových schopností a dovedností, zlepšíme tak fyzickou i psychickou odolnost organismu a můžeme dokonce docílit i motivačního a výchovného významu.
Není člověk jako člověk a i proto byla podle směrnice MZ ČR č. 3/1981 a metodického pokynu MZ ČR z prosince 1990 „Úprava a výklad směrnice č. 3/1981 MZ ČR o péči a zdraví při provádění TV a sportu” populace rozřazena do 4 základních skupin:
Aby mohly pohybové hry nějakým způsobem pomoci vyrovnat určitý druh oslabení, musíme dbát na správný postoj v různých herních situacích a měli bychom se snažit o trvalou změnu. Pohybové hry lze zařadit do cvičebních jednotek u všech zdravotních oslabení. Měli bychom respektovat všechny druhy oslabení jedince a cvičení jeho potřebám přizpůsobit, hru bychom měli do cvičební jednotky zařadit s jasným cílem, čeho chceme dosáhnout.
Úvod cvičení pomocí drobných pohybových her by měl být rušný, v těchto hrách by měli být určitě zapojeni všichni hráči. K takovýmto hrám patří především různé druhy honiček a her spojených s rychlým během. Úvod pak může plynule navázat na hlavní část, kam je dobré zapojit hlavně zábavné a soutěživé hry (mrazík, baba, běh s kolíkem či jiným předmětem, pohybová soutěž mezi družstvy – skoky po obou nohách, po jedné a po druhé, chození jako rak, chození po čtyřech, trakaře, …) a závěr bychom měli věnovat hrám klidnějšího charakteru (házení míče – můžeme ozvláštnit např. balančními pomůckami, procházení různých překážkových drah – ozvláštnění: dvojice, jeden nekouká, druhý ho naviguje, …). A v úplném závěru je samozřejmě důležité správné protažení.
Kromě obecných tělovýchovných prostředků, kam patří právě pohybové aktivity (spolu se základní, rytmickou gymnastikou a prvky z různých sportů), patří ještě vyrovnávací cvičební prostředky, kam řadíme tyto druhy cvičení:
Závěrem bych ráda řekla, že cílem pohybových aktivit je zábavným způsobem odstranit nebo zmírnit zdravotní oslabení, posílit organismus, a díky tomu vytvořit předpoklady pro všestranný harmonický vývoj zdravotně oslabeného jedince. Navíc mnohdy nemají jen zdravotní, ale i vzdělávací a výchovnou funkci a nebaví jen děti, ale i dospělé (někdy i vice než již zmiňované děti).
Ukázka pohybových her:
ZDROJE: